مقاله تاثیر بهره وری بر عملکرد کارکنان
بهره وری گوهر سازمانی است که م یتواند پایداری و بقای سازمانها را تضمین و مکانیزمی برای کسب مزیت رقابتی باشد بهره وری مواد، انرژی، تجهیزات و امکانات مادی دارای حدود مشخص و معینی است که به سهم خود بایستی مورد توجه قرار گیرد اما آنچه در سازمان منجر به بهره وری منابع انسانی این است که کارکنان سازمانها از نظر شخصیت، علایق و عواطف با فعا لیتها و مشاغل |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1137 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 87 |
نقش و تاثیر بهره وری بر عملکرد کارکنان
بهره وری گوهر سازمانی است که م یتواند پایداری و بقای سازمانها را تضمین و مکانیزمی برای کسب مزیت رقابتی باشد. بهره وری مواد، انرژی، تجهیزات و امکانات مادی دارای حدود مشخص و معینی است که به سهم خود بایستی مورد توجه قرار گیرد اما آنچه در سازمان منجر به بهره وری منابع انسانی این است که کارکنان سازمانها از نظر شخصیت، علایق و عواطف با فعا لیتها و مشاغل سازمانی منطبق و سازگار شوند. در این صورت علاقه به کار، انگیزه و مسئولیت پذیری افزایش و در نتیجه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره وری سازمانی ارتقاء می یا بد مقدار و نرخ رشد بهره وری در هر کشور؛ تأثیر بسزایی بر روی سطح زندگی؛ تورم؛ بیکاری؛ سلامت اقتصادی جامعه و رقاب تپذیری در سطح جهانی دارد و بهر ه وری یکی از عوامل پیشرفت هر جامع های است با توجه به محدودیت منابع؛ افزایش جمعیت؛ رشد نیازها و خواست های بشری و رقابت شدید در صحنه جهانی؛ عامل رشد و بقاء در بلندمدت؛ بهره وری است .
با توجه به اهمیت منابع انسانی برای تحقق اهداف سازمان، توجه به عملکرد کارکنان که جزء سرمایه های اصلی هر سازمانی محسوب می گردند نیز بسیار حائز اهمیت می باشد بها دادن و ارج نهادن به زحمات عناصر یک نهاد یا سازمان زمینه ساز افزایش بهره وری پرسنل مربوطه می باشد. اصولا یکی از ابزارهای مدیران متعهد و متخصص جهت وادار ساختن عناصر تحت مدیریت خود به فعالیت و پشتکار بیشتر اعتقاد به مسئله تشویق و تقدیر از یک سو و اقدام به اخطار و تذکر و توبیخ از دیگر سو می باشد شکی نیست که دو مورد یاد شده نباید به گون های باشد که بجای ایجاد تأثیرات مطلوب اثرات نامطلوبی به جای نهد زیرا هر فرد در محیط کار خود باید واقف باشد به اینکه علل برتری و امتیاز دیگران نسبت به او در چه زمینه هایی است. چنانچه برتری ها و امتیازات مکتسبه دیگران نسبت به او براساس معیارهای اصولی و عقلانی باشد مجاب گردیده و نسبت به سه لانگاریها و عدم فعالیت و پشتکارش در گذشته اندیشیده و در اعما لش تجدید نظر می نماید و در این روند می تواند انگیزه ساز تحرک و بهره وری بیشتر گردد. در غیر اینصورت چنانچه معیارها و ملاک انتخاب و برتری دیگران نسبت به خود را غیر اصولی و خلاف واقع بداند نه تنها تأثیرات مثبت در عملکردهای او برجا نمی نهد بلکه آثار دلسری و بی رغبتی را در وی پدید می آورد و به بیان ساد ه تر مصادیقی نظیر بهره وری و امثال هم برای چنین کارمندی مفهومی نخواهد داشت. در دیدگاه سیستمی کلیه مواردی که حاکی از روابط به نسبت ثابت بین افراد و در سازمان است مانند طراحی شغل، سیستم پاداش، ساختار و طرح سازمانی را در شاخه ساختاری قرار داد ه ایم و اموری که مربوط به انسانها در سازمان می شود مانند توانایی، مهارت، انگیزش، سبک رهبری و شخصیت افراد در شاخه رفتاری قرار دارند.
راهنمایی و رانندگی یکی از سازمانهای بزرگ کشور است که وظیفه ایجاد نظم و انضباط در عبور و مرور وسائل نقلیه را بر عهده دارد و کارکنان آن در ارتباط مستقیم و مراوده همیشگی با اقشار مختلف جامعه هستندو بی توجهی به این منابع گرانقدر آثار مخرب و زیانباری را بر جامعه تحمیل خواهد نمود سازمان راهنمایی رانندگی در پی اهداف سازمانی خود به دنبال بهترین و موفقترین راه برای افزایش بهره وری و استفاده مطلوب از عامل استراتژیک به نام منابع انسانی خود بوده و سعی در آزادسازی انرژی های نهفته در آن در جهت اهداف و مقاصد سازمانی می باشد.
محقق در تحقیق حاضر به دنبال سنجش تأثیر ویژگیهای رفتاری کارکنان بر بهر ه وری کارکنان راهنمایی و رانندگی انسان گیلان می باشد.