آپلود عکس
 
آپلود عکس

آپلود عکس

تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی :: فایل کاران

فایل کاران

تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی


تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی

هدف از این پایان نامه تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی فیلم سازان زن ایرانی می باشد


دانلود پایان نامه رشته رسانه

تحول مشارکت و شکل گیری سینمای زنان با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی

 
 
 
 
مقدمه:
این تحقیق بر پایه مقوله های اصلی تحقیق یعنی "مضامین فمینیستی" و "سینمای زن" در دو بخش یافته های پژوهش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در بخش نخست بر اساس مطالعه ی اسنادی(تاریخی) و مصاحبه تلاش می شود توصیفی تاریخی از تحوّل مشارکت زنان ایرانی و شکل گیری سینمای زنان با تأکید بر سوابق بعد از انقلاب اسلامی (1357- 1387) ارائه گردد و در بخش دوّم بر اساس تحلیل محتوای فیلم کاگردانان زن نتایج این تحقیق توصیف شود.
 
مسأله مشارکت‌ زنان‌ ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 در عرصه‌های‌ مختلف‌ اجتماعی‌ و سیاسی و فرهنگی و پذیرفتن‌ مسئولیتها از مباحث‌ مهم‌ تلقی‌ می‌شود.جایگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ایران نگاه های متفاوتی را در داخل و خارج کشور به خود جلب کرده و تحلیلها و تفسیرهای بسیاری را به دنبال داشته است. از جمله‌ چگونگی‌ حضور زن‌ در سینما نیز از این‌ قبیل‌ است‌. تلاش  گسترده زنان ایرانی برای حضور و مشارکت در تمامی فعالیتهای اجتماعی و ورود به زمینه هایی که تا پیش از این غیر قابل دسترسی بوده حائز اهمیت فراوان است. پژوهشگر در این تحقیق برآن است که دیدگاه فمینیستی زنان فیلم ساز ایرانی را  با کمک ، بازنمایی فیلم هایی که با حضور زنان در سینمای ایران به تصویر کشیده شده و بررسی مضامینی فمینیستی آنچه توسط این فیلم سازان زن به نمایش درآمده را  بررسی کند.
 
 با مطالعه ی کتب و اسناد تاریخی مرتبط با مشارکت زنان ایرانی و سینمای ایران با 13 تن از صاحب نظران، کارشناسان و کاگردانان مطرح ایران به شیوه ی مصاحبه ی عمقی گفت وگو شده است، و یا تحلیل محتوا این نتیجه به دست آمده که زنان فیلمساز ایرانی ، فیلم با مضامین فمینیستی می سازند،  وسینمای آن ها سینمای جنسیت محور دانست، زیرا که در آن شخصیت زن به عنوان کاراکتر اصلی همه فیلمهای آن است، قهرمان فیلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. این فیلم ها، روایت کننده قصه های زنانه است. شخصیت اصلی فیلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهای مسئولیت زندگی را بر عهده گرفته و بیشتر فعالیت های زن بیرون از خانه شکل می گیرد.
 
 
 
 
فهرست مطالب

بخش یکم: سیر تحوّل مشارکت زنان ایرانی و شکل گیری سینمای زنان 3

4-1-1- تحول مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان در ایران 5
خواستهای سیاسی واجتماعی زنان بعد از انقلاب 9
4-1-2- سینمای زنان در ایران 14
سینما و فمینیسم در ایران: 17
ظهور زنان کارگردان در سینمای ایران 26
تابو، محدودیت و سانسور در سینمای زنان ایران : 31
4-1-3- نگاه کارگردانان زن ایرانی به مضامین زنان و فمینیسم 49
 
بخش دوم :تحلیل محتوای فیلم ها 61
منابع 170
 
 
 
 

دستور العمل کد گذاری مضامین فمینیستی در فیلم های زنان سینماگر ایرانی

 

Column

 

SPSS Variables

 

Description

1-4

Id

Story Id

شماره ردیف مطلب

 

5

 

X1

 

Directors Names

 

نام زن کارگردان

1-   پوران درخشنده

 

 

2-   رخشان بنی اعتماد

3-   تهمینه میلانی

4-   منیژه حکمت

5-   مانیا اکبری

6-7

X2

Film

نام فیلم های منتخب

1-   زمان از دست رفته

2-   عشق بدون مرز

3-   نرگس

4-   بانوی اردیبهشت

5-   دو زن

6-   واکنش پنجم

7-   زندان زنان

8-   سه زن

9-   بیست انگشت

10-                      10+4

 

8

X3

وجود یا عدم قهرمان

1- دارد

2- ندارد

 

9

X4

وجود یا عدم ضد قهرمان

1- دارد

2- ندارد

 

10

X5

 نوع قهرمان در فیلم

1- زن

2- مرد

 

11

X6

نوع ضد قهرمان در فیلم

1- زن

2- مرد

 

12

X7

 

موقعیت شغلی زن در فیلم

1- شاغل

2- خانه دار

 

 13

X8

 

منزلت شغلی  زن

1.   سیاسی

2.   تخصصی

3.   تجاری

4.   خلاقیت

5.   زیبایی شناسی

6.   کشاورزی

7.   یدی

8.   ارتش وخدمات

 

14

X9

منزلت شغلی  مرد

1-   سیاسی

2-   تخصصی

3-   تجاری

4-   خلاقیت

5-   زیبایی شناسی

6-   کشاورزی

7-   دستی

8-   ارتش وخدمات

 

 

 

 

15

X10

 

موقعیت تحصیلی زنان در فیلم

1-   تحصیل کرده

2-   بی سواد

 

 

16

X11

میزان تحصیلات زن در فیلم

 

1- دیپلم

2- فوق دیپلم

3-   لیسانس

4-   فوق لیسانس

5-   دکتری

17

X12

 

سن زنان در فیلم

 

1-  زیر 15سال

2- 16 تا 30 سال

3- 31 تا 45 سال

4- 46 سال و بیشتر

 

18

X13

پوشش زنان در فیلم

 

1- چادر

2- مانتو

3- هر دو

 

19

X14

 

نوع روابط زن ومرد

1-   تفاهمی

2-   تفاوتی

3-   تعارضی

 

 

20

X15

شیوه ارتباط بین زن ومرد

 

 

 

 

1-   رابطه کلامی و چهره به چهره

2-   رابطه کلامی و بدون چهره به چهره

3-   رابطه غیر کلامی و چهره به چهره

4-    فاقد ارتباط

 

21

X16

نوع روابط مرد با زن از لحاظ قدرت  

                                                 

1-   سلطه جو

2-   سلطه پذیر

3-   هیچکدام

 

22

X17

 

نوع روابط زن با مرد از لحاظ قدرت  

 

1-   سلطه جو

2-   سلطه پذیر

3-   هیچکدام

 

23

X18

رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان در فیلم

1-   دارد

2-   ندارد

 

24

X19

اشکال خشونت

1-   خشونت‌های فرهنگی، اقتصادی

2-    قانونی و سیاسی

3-   خشونت فیزیکی یا بدنی

4-   خشونت روانی

5-   خشونت جنسی

 

25

X20

علت خشونت علیه زنان

1-   تبعیض قانونی

2-   تبعیض اجتماعی

3-   تبعیض اقتصادی

4-   تبعیض فرهنگی

5-   تبعیض سیاسی

 

26

X21

عامل خشونت

1-   خانواده:پدر، برادر،شوهر..

2-   جامعه

3-   دستگاهای دولتی

 

 

27

 

X22

جنسیت عامل خشونت

1-   مرد

2-   زن

 

28

X23

واکنش زن به خشونت

1-   خشونت مقابل

2-   تحمل کردن

3-   گریه کردن

4-   فرار از خانه

5-   شکایت دادن

6-   کمک خواستن

7-   مراجعه به مراکز مشاوره

 

 

29

X24

 

میزان استفادة زنان از محصولات فرهنگی در فیلم‌ها

1-   کتاب

2-   روزنامه ومجله

3-   رادیو

4-   تلویزیون

5-   موسیقی

6-   ماهواره

7-   اینترنت

 

 

 

 

30

X25

 

 

مهارت‌های زنان در فیلم‌ها

1- رانندگی

2- فیلم‌برداری و عکاسی

3- موسیقی

4- ورزش  

5- کامپیوتر   

6- زبان انگلیسی   

7- گلدوزی وبافندگنی

8- شعر سرودن وقصه خواندن

 

31

X26

طبقة اجتماعی زن در فیلم

1- فقیر

2- متوسط

3-ثروتمند (مرفه)

 

32

X27

موضوع دیالوگ‌های زنان در فیلم

1-   موضوعات شخصی و خانوادگی:بیان حالات شخصی فرد، ویژگی‌ها و زندگی فردی وخانوادگی مثل زندگی زناشویی، بچه‌داری، ویژگی‌های شوهر و غیره است.

2-   موضوعات اجتماعی: مربوط به کارکردن در بیرون از خانه، اشتغال و ارتباطات است.

3-   موضوعات سیاسی: انتقاد از وضع موجود، شرکت در فعالیت‌های سیاسی، مشاجره با پلیس و غیره است.

4-   موضوعات اقتصادی: وضعیت قیمتها، گرانی، هزینة مسکن و زندگی و غیره می‌باشد.

5-   موضوعات علمی‌ـ‌آموزشی: دانشگاه، درس، سخنرانی و غیره است.

6-   موضوعات جنسی

7-   موضوعات دینی

 

33

X28

مکان  حضور زنان  در فیلم‌ها

1-   داخل خانه

2-   بیرون از خانه

 

34

X29

فعالیتهای زنان در فیلم

1-   فعالیتهای خانگی

2-   فعالیت تربیتی با فرزندان

3-   فعالیت سیاسی

4-   اجتماعی

5-   حرفه ای

 

35

X30

 

شخصیت زن در فیلم

1- شخصیت قوی و مستقل

2- ضعیف و وابسته به مرد

3- ضعیف و غیر وابسته

 

36

 

X31

ارزشهای قانونی شخصیت زن

1-   تاکید بر پیروی از قانون در زندگی و عمل به آن

2-   قانون گریزی و تاکید بر قانون شکنی در گفتار و عمل

 

37

X32

ارزشهای قانونی شخصیت مرد

1-   تاکید بر پیروی از قانون در زندگی و عمل به آن

 

38

X33

ارزشهای مذهبی شخصیت زن

1-   تاکید بر مبانی مذهبی و اعتقادات دینی در  گفتار وعمل

2-   بی توجهی به مبانی اعتقادات دینی در گفتار و عمل

 

39

X34

ارزشهای مذهبی شخصیت مرد

1-   تاکید بر مبانی مذهبی و اعتقادات دینی در  گفتار وعمل

2-   بی توجهی به مبانی اعتقادات دینی در گفتار و عمل

 

 

 

 

 
 
 
 
 
49000 تومان
کلمات کلیدی :

پایان نامه مشارکت‌ زنان‌ ایرانی

تحول مشارکت زنان در سینمای ایران

شکل گیری سینمای زنان

تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی

نقش زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی

فیلمهای ایرانی با مضامین فمنیستی

مضامین فمنیستی در فیلم های زنان سینماگر ایرانی

فمنیست در سینمای ایران

۹۸/۰۴/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین ایزدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی